Podcasts and the interest by Sciences
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n1p77Keywords:
Four-phase Model of Interest Development, Interest in sciences, Podcasts, Discursive Textual Analysis, Basic EducationAbstract
This paper presents the results of research about the interest in sciences and the contribution of scientific dissemination podcasts to the development of this interest. The participants of this study are consumers of some podcasts and the data were obtained through online questionnaires using multiple choice questions and argumentative questions, created by the researchers, and publicized in the podcasts and in their websites and social networks by their producers. The data were analyzed under the guidance of the Discursive Textual Analysis and were based on an adaptation of the Four-Phase Model of Interest Development. From the data it was possible to identify: different levels of interest in sciences in the participants in the research; the relation between scientific dissemination podcasts and the development of interest in sciences; and features that make these podcasts attractive to the public. The analysis also shows that for many of the cases where the interest in sciences was more intense or profound, podcasts played an important role in the development of this interest, and in some cases, the participants report that important decisions, such as career or undergraduate studies, were influenced by the content of podcasts.References
Araújo, R. V. G., Leão, M. B. C., Leite, B. S., & Silva, J. R. R. T. (2009). In XIV Taller Internacional de Software Educativo. Santiago: Universidad de Chile. Recuperado de https://users.dcc.uchile.cl/~jsanchez/Pages/act_invest.htm
Arruda, S. M. (2001). Entre a inércia e a busca: reflexões sobre a formação em serviço de professores de Física do ensino médio. (Tese de doutorado). São Paulo: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. Recuperado de https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48133/tde-05032002-132057/publico/TDE.pdf
Arruda, S. M., Passos, M. M., & Fregolente, A. (2012). Focos da aprendizagem docente. Alexandria, Florianópolis, 5(3), 25-48. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37734
Arruda, S. M., Passos, M. M., Piza, C. A. M., & Felix, R. A. B. (2013). O aprendizado científico no cotidiano. Ciência & Educação (Bauru), 19(2), 481-498. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200016
Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2017). Instrumentos para a análise da relação com o saber em sala de aula. REPPE – Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, Cornélio Procópio, 1(2), 95-115. Recuperado de http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1213/811
Arruda, S. M., Portugal, K. O., & Passos, M. M. (2018). Focos da aprendizagem: revisão, desdobramentos e perspectivas futuras. REPPE – Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, Cornélio Procópio, 2(1), 91-121. Recuperado de http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1298/672
Arruda, S. M., Zapparoli, F. V. D., & Passos, M. M. (2019). Aprendizagem de Astronomia em grupos do Facebook. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 36(2), 383-413. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n2p383
Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Barros, G. C., & Menta, E. (2007). Podcast: produções de áudio para educação de forma crítica, criativa e cidadã. Eptic – Revista de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura, 9(1), 1-14. Recuperado de https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/217
Dantas-Queiroz, M. V., Wentzel, L. C. P., & Queiroz, L. L. (2018). Science communication podcasting in Brazil: the potential and challenges depicted by two podcasts. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 90(2), 1891-1901. http://dx.doi.org/10.1590/0001-3765201820170431
European Commission. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future or Europe. Buselles: European Commission, Community Research.
Fejolo, T. B., Arruda, S. M., & Passos, M. (2013). Aprendizagem científica informal no PIBID: identificando e interpretando os focos da aprendizagem científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 30(3), 628-649. http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n3p628
Guizelini, A., Arruda, S. M., Carvalho, A. M. F. T., & Laburú, C. E. (2005). O gostar de Matemática: em busca de uma interpretação psicanalítica. Bolema, 18(23), 23-40. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2912/291223444002.pdf
Hidi, S., & Renninger, K. A. (2006). The Four-Phase Model of Interest Development. Educational Psychologist, 41(2), 111-127. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4
Illeris, K. (2013). Uma compreensão abrangente sobre a aprendizagem humana. In Illeris, K. (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Penso.
Luiz, L., & Assis, P. (2009). O crescimento do podcast: origem e desenvolvimento de uma mídia da cibercultura. In Atas do III Simpósio Nacional ABCiber, São Paulo, SP. Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura. Recuperado de https://www.academia.edu/5872782/O_crescimento_do_podcast_origem_e_desenvolvimento_de_uma_m%C3%ADdia_da_cibercultura
Martin, G. F. S. (2016). Caracterização do interesse pela docência em estudantes participantes do PIBID em cursos de ciências naturais. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR. Recuperado de http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?view=vtls000208348
Martin, G. F. S., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2016). O modelo de quatro fases do desenvolvimento do interesse aplicado à aprendizagem da docência. Investigações em Ensino de Ciências, 21(1), 46-61. Recuperado de https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/viewFile/25/9
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2007). Análise textual discursiva. Ijuí, RS: Unijuí.
Moryama, M., Passos, M. M., & Arruda, S. M. (2013). Aprendizagem da docência no PIBID Biologia. Alexandria, 6(3), 191-210. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/viewFile/38157/29099
Moura, A., & Carvalho, A. A. A. (2006). Podcast: para uma aprendizagem ubíqua no Ensino Secundário. In L. P. Alonso (Ed.). 8th International Symposium on Computer in Education. León: Universidad de León, v.2, 379-386. Recuperado de http://repositorio.uportu.pt/jspui/handle/11328/458
Müller, L. (2012). O que são feeds? Retrieved September 20 (2017). Recuperado de https://www.tecmundo.com.br/rss/252-o-que-sao-feeds.htm
National Research Council (NRC). (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A Guide for Teaching and Learning. S. Olson & S. Loucks-Horsley (Eds.). Washington: The National Academies Press.
National Research Council (NRC). (2009). Learning science in informal environments: people, places, and pursuits. Bell, P., Lewenstein, B., Shouse, A. W., & Feder, M. A. (Eds.). Washington: The National Academies Press.
Pedro, C. L., Passos, M. M., & Arruda, S. (2015). Aprendizagem científica no facebook. Alexandria, Florianópolis, 8(1), 3-19. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n1p3
Piratelo, M. V. M., Passos, M. M., & Arruda, S. M. (2014). Um estudo a respeito das evidências de aprendizado docente no PIBID da Licenciatura em Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, 31(3), 493-517. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v31n3p493
Piratelo, M. V. M., Teixeira, L. A., Passos, M. M., Arruda S. M,. & Obara, C. E. (2016). Relações Pessoais com o Saber sob a Perspectiva do Conteúdo, do Ensino e da Aprendizagem na Formação Inicial de Professores de Física no PIBID. Acta Scientiae, 18(3), 735-755. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/1823/2050
Pozo, J. I., & Crespo, M. A. G. (2009). A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico. Porto Alegre, RS: Artmed.
Renninger, K. A., Nieswandt, M., & Hidi, S. (Eds.). (2015). Interest in mathematics and science learning. Washington: American Educational Research Association.
Verona, M. F., Mori, H., & Arruda, S. M. (2008). Raízes formais e informais da opção pelo curso de Ciências Biológicas. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 10(2), 1-20.
https://doi.org/10.1590/1983-21172008100208
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.