The research in science and mathematics education with Michel Foucault: propagation of Foucauldian theorizing in the area (1990 to 2016)

Authors

  • Samuel Molina Schnorr Faculdade de Educação Universidade de São Paulo Av. da Universidade, 308 - São Paulo, Brasil http://orcid.org/0000-0001-9326-1477
  • Maurício Pietrocola Faculdade de Educação Universidade de São Paulo Av. da Universidade, 308 - São Paulo, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p148

Keywords:

Science and mathematics education, Research in scientific journals, Foucauldian theorizing

Abstract

As researchers announce the dissemination of the work of Michel Foucault in education, they also demonstrate a concern with how this framework is being used. In this sense, we are interested in understanding how the field of science and mathematics education is incorporating the ideas of the author. This work aimed to map research in science and mathematics education that develops Michel Foucault's concepts and describe how the author's work has been used in the area. We focused our research on the best-ranked Brazilian journals which address Teaching (strata A1 and A2), according to the Qualis system (organized by the Brazilian agency Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES). We selected 26 journals which focus on science and mathematics education (n=17) or in education as a whole (n=9). We analyzed all articles published between 1990 and 2016 and selected the ones which cited the work of Michel Foucault at least once and classified them into three categories (incidental, conceptual or working mode appropriation) according with how the authors approached the work of the philosopher. We first analyzed the data of the 238 articles categorized as having appropriated the Foucauldian “working mode”. Then, we selected through keywords 18 texts to investigate deeper how the work of Foucault has been incorporated in the field of science and mathematics education. We found that his work has spread on researches in the field, which started to operate the Foucauldian “working mode”, especially since the 2000s. The theoretical and methodological appropriation of Foucault frameworks in the analyzed articles is related to the procedures of discourse analysis, however we detected a limitation in the use of empirical sources. The authors usually use the work of Foucault as a methodological tool and to do second-order critics, investing in the ideas and practices already consolidated in the field.

Author Biography

Samuel Molina Schnorr, Faculdade de Educação Universidade de São Paulo Av. da Universidade, 308 - São Paulo, Brasil

Programa de Pós-Graduação em Educação - Faculdade de Educação - Universidade de São Paulo

References

Alvarez, Marcos César; Miskolci, Richard, & Scavone, Lucila (Orgs.). (2006). O legado de Foucault. São Paulo, SP: Unesp.

Aquino, Julio Groppa. (2013). A Difusão do Pensamento de Michel Foucault na Educação Brasileira: um itinerário bibliográfico. Revista Brasileira de Educação, 18(53), 301-324. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200004

Aquino, Julio Groppa. (2018). Foucault e a pesquisa educacional brasileira, depois de duas décadas e meia. Educação & Realidade, 43(1), 45-71. https://doi.org/10.1590/2175-623661605

Bampi, Lisete. (1999). Efeitos de poder e verdade do discurso da educação matemática. Educação e Realidade, 24(1), 115-143. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/55810/33906

Bello, Samuel E. L. (2011). Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a educação (matemática) contemporânea. Zetetiké, 18(1), 545-588. https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646662

Cardoso, Livia de R., & Paraiso, Marlucy. A. (2015). Dispositivo da experimentação e produção do sujeito homo experimentalis em um currículo de ciências. Educação em Revista, 31(3), 299-320, jul./set. https://doi.org/10.1590/0102-4698121155

Catani, A. M., Catani, D. B., & Pereira, G. (2001). As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, 17(1), 63-85. https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000200006

Fazenda, Ivani C. (1994). A Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. (4a ed.). Campinas, SP: Papirus.

Fischer, Rosa M. B. (2003). Foucault revoluciona a pesquisa em educação? Perspectiva, 21(2), 371-389. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9717/8984

Fonseca, Márcia S. da. (2012). O discurso filosófico na tecitura da matemática escolar. Zetetiké, 20(37),101-112. https://doi.org/10.20396/zet.v20i37.8646638

Foucault, Michel. (2012). A ordem do discurso. (22a ed.). São Paulo, SP: Edições Loyola.

Foucault, Michel. (2013). Arqueologia do saber. (8a ed.) Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.

Freitas, Liliane M., & Chaves, Silvia N. (2103a). Desnaturalizando os gêneros: uma análise dos discursos biológicos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 15(3), 131-148. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150308

Freitas, Liliane M., & Chaves, Silvia N. (2013b) Diga-me tuas medidas e direi quem és: a padronização estética dos corpos pelos discursos biológicos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 13(1), 47-63. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4251

Giongo, I. M., Munhoz, A. V., & Rehfeldt, M. J. H. (2012). Acerca dos discursos pedagógicos sobre ensinar e aprender ciências exatas na escola básica. Acta Scientiae, 14(1), 51-32. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/211/196

Hennigen, Paula. C. (2007). Profanando a ciência: relativizando seus saberes, questionando suas verdades. Currículo sem fronteiras, 7(2), 158-184. Recuperado de http://www.curriculosemfronteiras.org/vol7iss2articles/henning.pdf

Jelinek, Karin R. (2013). A prática discursiva das altas habilidades em matemática. Bolema, 27(45), 193-214. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000100010

Knijnik, Gelsa. (2006). “A vida deles é uma matemática”: regimes de verdade sobre a educação matemática de adultos do campo. Educação Unisinos, 10(1), 56-61, jan./abr. Recuperado de http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/6041

Loguercio, Rochele; Souza, D., & Pino, José C. (2003). Educação em bioquímica: um programa disciplinar. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 3(2), 31-44. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4106

Maknamra, Marlécio. (2015). Natureza e desenhos animados: conexões com a formação docente em ciências. Alexandria, 8(2), 75-87. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n2p75

Moreira, Leonardo M. (2012). Oxigênio: uma abordagem filosófica visando discussões acerca da educação em ciências - parte 1: poder e ambição. Ciência & Educação (Bauru), 18(4), 803-818. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000400005

Nascimento, Silvania S. do. (2009). Memórias e posições enunciativas na formação de professores para as séries iniciais do ensino fundamental. Educar em Revista, 34(1), 149-166. https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000200009

Pimentel, G. A. S., & Corrêa, P. S. de A. (2015). Apropriações teóricas de produção intelectual de Michel Foucault nas pesquisas em educação. In F. C. S. Lemos, et al. Estudos com Michel Foucault: transversalizando em psicologia, história e educação. (pp. 263-289). Curitiba, PR, Brasil: CRV.

Schwantes, Lavínia; Henning, Paula. C., & Ribeiro, Paula. R. C. (2015). “Fazer o desconhecido ser descoberto" novos talentos da rede pública (RNEC/NT). Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 17(1), 173-190. https://doi.org/10.1590/1983-211720175170108

Schwantes, L., Henning, P. C., & Ribeiro, P. R. C. (2016). O discurso pedagógico da ciência em operação na Rede Nacional de Educação e Ciência: Novos Talentos da Rede Pública (RNEC/NT). Ciência & Educação (Bauru), 22(3), 809-828. https://doi.org/10.1590/1516-731320160030016

Silva, Fabiane F. da, & Ribeiro, Paula R. C. (2104). Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “ser mulher”. Ciência & Educação (Bauru), 20(2), 449-466. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000200012

Silva, Tomaz Tadeu da (Org.). (1994). O Sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes.

Silva, Tomaz Tadeu da. (2002). Mapeando a [Complexa] Produção Teórica Educacional. Currículo sem Fronteiras, 2(1), 5-14. Recuperado de http://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/tomaz.pdf

Siqueira, Maria J. F. T. (1990). Aproximando-se da escola: algumas considerações à luz das ideias de Michel Foucault. Perspectiva, 8(15), 70-90. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9119/8461

Teixeira, Francimar M. (2010) Discurso e ensino das ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 10(3), 87-100. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4089

Veiga-Neto, Alfredo (Org.). (1995). Crítica Pós-Estruturalista e Educação. Porto Alegre, RS: Sulina.

Veiga-Neto, Alfredo, & Rech, Tatiana. (2014). Esquecer Foucault? Pro-posições, Campinas, 25(2), 67-82. https://doi.org/10.1590/S0034-75901988000200008

Published

2020-08-31

How to Cite

Schnorr, S. M., & Pietrocola, M. (2020). The research in science and mathematics education with Michel Foucault: propagation of Foucauldian theorizing in the area (1990 to 2016). Investigations in Science Education, 25(2), 148–162. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p148

Most read articles by the same author(s)