The research in science and mathematics education with Michel Foucault: propagation of Foucauldian theorizing in the area (1990 to 2016)
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p148Keywords:
Science and mathematics education, Research in scientific journals, Foucauldian theorizingAbstract
As researchers announce the dissemination of the work of Michel Foucault in education, they also demonstrate a concern with how this framework is being used. In this sense, we are interested in understanding how the field of science and mathematics education is incorporating the ideas of the author. This work aimed to map research in science and mathematics education that develops Michel Foucault's concepts and describe how the author's work has been used in the area. We focused our research on the best-ranked Brazilian journals which address Teaching (strata A1 and A2), according to the Qualis system (organized by the Brazilian agency Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES). We selected 26 journals which focus on science and mathematics education (n=17) or in education as a whole (n=9). We analyzed all articles published between 1990 and 2016 and selected the ones which cited the work of Michel Foucault at least once and classified them into three categories (incidental, conceptual or working mode appropriation) according with how the authors approached the work of the philosopher. We first analyzed the data of the 238 articles categorized as having appropriated the Foucauldian “working mode”. Then, we selected through keywords 18 texts to investigate deeper how the work of Foucault has been incorporated in the field of science and mathematics education. We found that his work has spread on researches in the field, which started to operate the Foucauldian “working mode”, especially since the 2000s. The theoretical and methodological appropriation of Foucault frameworks in the analyzed articles is related to the procedures of discourse analysis, however we detected a limitation in the use of empirical sources. The authors usually use the work of Foucault as a methodological tool and to do second-order critics, investing in the ideas and practices already consolidated in the field.References
Alvarez, Marcos César; Miskolci, Richard, & Scavone, Lucila (Orgs.). (2006). O legado de Foucault. São Paulo, SP: Unesp.
Aquino, Julio Groppa. (2013). A Difusão do Pensamento de Michel Foucault na Educação Brasileira: um itinerário bibliográfico. Revista Brasileira de Educação, 18(53), 301-324. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200004
Aquino, Julio Groppa. (2018). Foucault e a pesquisa educacional brasileira, depois de duas décadas e meia. Educação & Realidade, 43(1), 45-71. https://doi.org/10.1590/2175-623661605
Bampi, Lisete. (1999). Efeitos de poder e verdade do discurso da educação matemática. Educação e Realidade, 24(1), 115-143. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/55810/33906
Bello, Samuel E. L. (2011). Jogos de linguagem, práticas discursivas e produção de verdade: contribuições para a educação (matemática) contemporânea. Zetetiké, 18(1), 545-588. https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646662
Cardoso, Livia de R., & Paraiso, Marlucy. A. (2015). Dispositivo da experimentação e produção do sujeito homo experimentalis em um currículo de ciências. Educação em Revista, 31(3), 299-320, jul./set. https://doi.org/10.1590/0102-4698121155
Catani, A. M., Catani, D. B., & Pereira, G. (2001). As apropriações da obra de Pierre Bourdieu no campo educacional brasileiro através de periódicos da área. Revista Brasileira de Educação, 17(1), 63-85. https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000200006
Fazenda, Ivani C. (1994). A Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. (4a ed.). Campinas, SP: Papirus.
Fischer, Rosa M. B. (2003). Foucault revoluciona a pesquisa em educação? Perspectiva, 21(2), 371-389. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9717/8984
Fonseca, Márcia S. da. (2012). O discurso filosófico na tecitura da matemática escolar. Zetetiké, 20(37),101-112. https://doi.org/10.20396/zet.v20i37.8646638
Foucault, Michel. (2012). A ordem do discurso. (22a ed.). São Paulo, SP: Edições Loyola.
Foucault, Michel. (2013). Arqueologia do saber. (8a ed.) Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária.
Freitas, Liliane M., & Chaves, Silvia N. (2103a). Desnaturalizando os gêneros: uma análise dos discursos biológicos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 15(3), 131-148. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150308
Freitas, Liliane M., & Chaves, Silvia N. (2013b) Diga-me tuas medidas e direi quem és: a padronização estética dos corpos pelos discursos biológicos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 13(1), 47-63. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4251
Giongo, I. M., Munhoz, A. V., & Rehfeldt, M. J. H. (2012). Acerca dos discursos pedagógicos sobre ensinar e aprender ciências exatas na escola básica. Acta Scientiae, 14(1), 51-32. Recuperado de http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/211/196
Hennigen, Paula. C. (2007). Profanando a ciência: relativizando seus saberes, questionando suas verdades. Currículo sem fronteiras, 7(2), 158-184. Recuperado de http://www.curriculosemfronteiras.org/vol7iss2articles/henning.pdf
Jelinek, Karin R. (2013). A prática discursiva das altas habilidades em matemática. Bolema, 27(45), 193-214. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000100010
Knijnik, Gelsa. (2006). “A vida deles é uma matemática”: regimes de verdade sobre a educação matemática de adultos do campo. Educação Unisinos, 10(1), 56-61, jan./abr. Recuperado de http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/6041
Loguercio, Rochele; Souza, D., & Pino, José C. (2003). Educação em bioquímica: um programa disciplinar. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 3(2), 31-44. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4106
Maknamra, Marlécio. (2015). Natureza e desenhos animados: conexões com a formação docente em ciências. Alexandria, 8(2), 75-87. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2015v8n2p75
Moreira, Leonardo M. (2012). Oxigênio: uma abordagem filosófica visando discussões acerca da educação em ciências - parte 1: poder e ambição. Ciência & Educação (Bauru), 18(4), 803-818. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000400005
Nascimento, Silvania S. do. (2009). Memórias e posições enunciativas na formação de professores para as séries iniciais do ensino fundamental. Educar em Revista, 34(1), 149-166. https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000200009
Pimentel, G. A. S., & Corrêa, P. S. de A. (2015). Apropriações teóricas de produção intelectual de Michel Foucault nas pesquisas em educação. In F. C. S. Lemos, et al. Estudos com Michel Foucault: transversalizando em psicologia, história e educação. (pp. 263-289). Curitiba, PR, Brasil: CRV.
Schwantes, Lavínia; Henning, Paula. C., & Ribeiro, Paula. R. C. (2015). “Fazer o desconhecido ser descoberto" novos talentos da rede pública (RNEC/NT). Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 17(1), 173-190. https://doi.org/10.1590/1983-211720175170108
Schwantes, L., Henning, P. C., & Ribeiro, P. R. C. (2016). O discurso pedagógico da ciência em operação na Rede Nacional de Educação e Ciência: Novos Talentos da Rede Pública (RNEC/NT). Ciência & Educação (Bauru), 22(3), 809-828. https://doi.org/10.1590/1516-731320160030016
Silva, Fabiane F. da, & Ribeiro, Paula R. C. (2104). Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “ser mulher”. Ciência & Educação (Bauru), 20(2), 449-466. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000200012
Silva, Tomaz Tadeu da (Org.). (1994). O Sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes.
Silva, Tomaz Tadeu da. (2002). Mapeando a [Complexa] Produção Teórica Educacional. Currículo sem Fronteiras, 2(1), 5-14. Recuperado de http://www.curriculosemfronteiras.org/vol2iss1articles/tomaz.pdf
Siqueira, Maria J. F. T. (1990). Aproximando-se da escola: algumas considerações à luz das ideias de Michel Foucault. Perspectiva, 8(15), 70-90. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9119/8461
Teixeira, Francimar M. (2010) Discurso e ensino das ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 10(3), 87-100. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4089
Veiga-Neto, Alfredo (Org.). (1995). Crítica Pós-Estruturalista e Educação. Porto Alegre, RS: Sulina.
Veiga-Neto, Alfredo, & Rech, Tatiana. (2014). Esquecer Foucault? Pro-posições, Campinas, 25(2), 67-82. https://doi.org/10.1590/S0034-75901988000200008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.