Statistical modeling for analysis of scientific culture elements in incoming students of Brazilian universities II: Mediation models
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2023v28n1p383Keywords:
Credibility, Mediation, Public Perception of Science, Means and Sources of Information, Public Understanding of ScienceAbstract
This work proposes the adaptation of a theoretical model based on relationships established by freshmen in higher education about credibility of S&T sources and means, information habits and S&T conceptions. Data were collected by a questionnaire and treated with a dimensionality reduction technique together with Cronbach's Alpha test to build indexes. The effect of mediating the credibility of sources and means of information on the relationship between information habits and S&T conception’ was calculated, using the statistical mediation technique. The results indicated that credibility in information media (specialized or not) and in sources specialized in S&T acts as mediator in the relationship between habits and conceptions of Science. Implications for science education are discussed based on the role of scientific journalism and on the concept of mediation in the production of the public understanding of science.References
Aleme, H. G. Bertoldo, R. R., & Giordan, M. (2022). A modelagem estatística na análise de elementos da cultura científica de estudantes ingressantes em universidades brasileiras: modelos de moderação. Investigações em Ensino de Ciências, 27(1), 323-348. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p323
Amorin, L., Massarani, L., & Baccino, T. (2021). A recepção de textos críveis e falsos sobre saúde, a (des)importância da fonte de informação e motivações para o compartilhamento. Journal of Science Communication, 4(1), 1-25. https://doi.org/10.22323/3.04010202
Bertoldo, R. R. (2019). Concepções de Ciência e Tecnologia de estudantes ingressantes da Universidade de São Paulo. (Tese de doutorado). Programa de Pós-graduação Interunidades em Ensino de Ciências (Física, Química e Biologia), Doutorado em Ensino de Ciências. Universidade de São Paulo, São Paulo, SP. https://dx.doi.org/10.11606/T.81.2019.tde-16062020-171356
Bueno, W. (1985). Jornalismo científico: conceito e funções. Ciência e Cultura, 37(9), 1240-1247.
CGEE - Centro de Gestão e Estudos Estratégicos. (2019). A ciência e a tecnologia no olhar dos brasileiros. Percepção pública da C&T no Brasil. Brasília, DF: MCTIC. Recuperado de https://www.cgee.org.br/web/percepcao/downloads
Charaudeau, P. (2013). Discurso das mídias. São Paulo, SP: Contexto.
Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychomerika,16, 297-334. https://dx.doi.org/10.1007/BF02310555
Cunha, M.B. (2019). Divulgação Científica: Diálogos com o Ensino de Ciências. Curitiba, PR: Apris.
Engeström, Y. (2016). Aprendizagem Expansiva. Campinas, SP: Pontes.
Fagundes, V. O., Massarani, L., Castelfranchi, Y., Mendes, I. M., Carvalho, V. B., Malcher, M. A., Miranda, F. C., & Lopes, S. C. (2021). Jovens e sua percepção sobre fake news na ciência. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas [online], 1(1), 1-17. https://doi.org/10.1590/2178-2547-BGOELDI-2020-0027
Ferreira, L. N. A., & Queiroz, S. L. (2012). Textos de Divulgação Científica no Ensino de Ciências: uma revisão. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 5(1), 3-31. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37695
Hayes, A. (2017). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis, second edition: a regression-based approach. New York, United States of America: The Guilford Press.
Lima, G. S., & Giordan, M. (2017a). Propósitos da divulgação científica no planejamento de ensino. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 19(1), 1–23. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190122
Lima, G. S., & Giordan, M. (2017b). Características do discurso de divulgação científica: implicações da dialogia em uma interação assíncrona. Investigações em Ensino de Ciências, 22(2), 83–95. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n2p83
Lima, G. S., & Giordan, M. (2018). O Movimento Docente para o Uso da Divulgação Científica em Sala de Aula: Um Modelo a partir da Teoria da Atividade. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(2), 493–520. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018182493
Lima, G. S., & Giordan, M. (2021). Da reformulação discursiva a uma práxis da cultura científica: reflexões sobre a divulgação científica. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 28(2), 375–392. https://doi.org/10.1590/S0104-59702021000200003
Lisboa, S., & Benetti, M. (2015). O jornalismo como crença verdadeira justificada. Brazilian Journalism Research, 11(2),10-29. https://doi.org/10.25200/BJR.v11n2.2015.664
Lisboa, S., & Benetti, M. (2017). Credibilidade no jornalismo: uma nova abordagem. Estudos em Jornalismo e Mídia, 14(1), 51-62. Recuperado de https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/1984-6924.2017v14n1p51/35053
Marques de Melo, J. (1973). Gêneros opinativos no jornalismo brasileiro. (Tese de Livre Docência. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Sanz-Menéndez, L., & Cruz-Castro, L. (2019). The credibility of scientific communication sources regarding climate change: A population-based survey experiment. Public Understanding of Science, 28(5), 534-553. https://doi.org/10.1177/0963662519840946
Serra, P. (2006). O princípio da credibilidade na selecção da informação mediática. Covilhã, Portugal: Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação.
Silva, P.T. (2021). Filosofia e Ciência: um antídoto contra o negacionismo e suas variantes. Le Monde Diplomatique Brasil. Educação. 22 fev. 2021. Recuperado de https://diplomatique.org.br/filosofia-e-ciencia-um-antidoto-contra-o-negacionismo-e-suas-variantes/
Temer, A. C. R. P. (2021). Estratégias de credibilidade no jornalismo a partir dos gêneros. Goiânia, GO: Cegraf UFG.
Wertsch, J. (1998). Mind as Action. Washington, United States of America: Oxford University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcelo Giordan, Helga Gabriela Aleme, Raquel Roberta Bertoldo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.