Cultural structures, schemas and resources: how pre-service physics teachers conceive and justify the ontological status of entities in different contexts
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p109Keywords:
Culture, Reality, Scientific EntitiesAbstract
In this research, we present an investigation about the ways of understanding the reality of scientific entities and entities that belong to other spheres by undergraduate physics students. We adopt a theoretical approach of culture that highlights the influence of several cultural systems on the ways of understanding the world and that allows conceiving science as one of such systems. Considering science in this way contributes to understanding the differences between the scientific ways of comprehending the world and the ways designed by other spheres. Culture is understood here as a set of overlying structures, each consisting of schemes and resources. From this perspective, scientific learning would be a kind of immersion in a new culture, but also a process that is subject to the influence of other cultural structures in which students are immerse and that bring other approaches and ways of understanding the world. This influence can be observed even in the comprehension of ontological aspects of scientific knowledge, particularly in understanding the reality of unobservable scientific entities. Our results enable more than only one interpretation about the criteria used by students to justify the reality of scientific entities, including that these criteria seem to be influenced by cultural structures whose origin is the everyday life.References
Bachelard, G. (1977). O Racionalismo aplicado. Tradução de N. Caixeiro. Rio de Janeiro: Zahar.
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Tradução de L. A. Reto e A.. São Paulo: Edições 70.
Carvalho, A. M. P. (2007). Habilidades de professores para promover a enculturação científica. Contexto & Educação, 22(77), 25-49. Recuperado de
https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1084/839
Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1999). Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química Nova na Escola, 9, 31-40. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf
Dutra, L. H. A. (1998). Introdução à Teoria da Ciência. Florianópolis: Editora da UFSC.
Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures: Selected Essays.New York: Basic.
Giddens, A. (2009). A constituição da sociedade. (3a ed.) Cabral. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.
IBGE. (2012). Censo demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE. Recuperado de
http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf
Kincheloe, J. L., & Barry, K. S. (2007). Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Tradução de R. C. Costa. Porto Alegre: Artmed.
Kuhn, T. (2005). Posfácio - 1969. In: Kuhn, T. A estrutura das revoluções científicas. (9a ed.) São Paulo: Perspectiva.
Lage, M.C. (2011). Os softwares tipo CAQDAS e a sua contribuição para a pesquisa qualitativa em educação. ETD: Educação Temática Digital, 12(2), 42-58. Recuperado de http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/_repositorio/2011/06/pdf_b8a40a2dcc_0017347.pdf
Macedo, B.& Katzkowicz, R. (2003). Educação científica: sim, mas qual e como? In Sasson, A. et al. (Orgs.). Cultura científica: um direito de todos. Brasília: UNESCO, p. 67-86.
Marineli, F. (2016). A realidade das entidades científicas e a formação de professores de física: uma análise sociocultural. (Tese de Doutorado em Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo). Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29042016- 132736/pt-br.php
Marineli, F., & Pietrocola, M. (2010). Um estudo exploratório sobre critérios de atribuição de realidade utilizados por estudantes de física: construindo categorias de análise. In: XII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (EPEF). Águas de Lindóia, SP, Brasil. Recuperado de http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/xii/sys/resumos/T0183-1.pdf
Martins, I.,& Ogborn, J., & Kress, G. (1999). Explicando uma explicação. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 1(1), 29-46. Recuperado de
http://www.portal.fae.ufmg.br/seer/index.php/ensaio/article/view/8/28
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Educação, Porto Alegre, 22(37), 7-32. Recuperado de http://cliente.argo.com.br/~mgos/analise_de_conteudo_moraes.html
Pietrocola, M. (2014). Bachelard e a Filosofia do Não. In: Magalhães Jr., C. A. O., Lorencini Jr., A., Corazza, M. J. (Orgs.) Ensino de Ciências: múltiplas perspectivas, diferentes olhares. (79-98). Curitiba: CRV.
Ramsey, J. (1993). The science education reform movement: implications for social responsibility. Science Education, 77(2), 235-258. doi: 10.1002/sce.3730770210
Sahlins, M. (1985). Islands of history. Chicago: The University of Chicago Press.
Santos, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), 474-492. doi:10.1590/S1413-24782007000300007
Schutz, A. (1962). On Multiple Realities. In Collected Papers, Vol. I: The Problem of Social Reality. (207-259). The Hague: Martinus Nijhoff.
Sewell, W. H. Jr. (2005). Logics of history: social theory and social transformation. Chicago: The University of Chicago Press.
Silva, M.R. (1998). Realismo e anti-realismo na ciência: aspectos introdutórios de uma discussão sobre a natureza das teorias. Ciência & Educação, 5(1), 7-13. doi: 10.1590/S1516-73131998000100002
Tiercelin, C. (1999). Verbete “Realisme”. In Lecourt, D. (Org). Dictionnaire d’histoire et philosophie des sciences. Paris: Puf.
Tobin, K., & Ritchie, S. M. (2012). Multi-Method, Multi-Theoretical, Multi-Level Research in the Learning Sciences. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 117-129.
Whitaker, D.C.A., & Bezzon, L.C. (2006). A Cultura e o Ecossistema: reflexões a partir de um diálogo. Campinas: Ed. Alínea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.