Cultural structures, schemas and resources: how pre-service physics teachers conceive and justify the ontological status of entities in different contexts

Authors

  • Fábio Marineli Universidade Federal de Goiás, Regional Jataí BR 364, Km 195, nº 3800, Jataí, GO, Brasil
  • Maurício Pietrocola Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação Av. da Universidade, 308, Cidade Universitária, São Paulo, SP, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p109

Keywords:

Culture, Reality, Scientific Entities

Abstract

In this research, we present an investigation about the ways of understanding the reality of scientific entities and entities that belong to other spheres by undergraduate physics students. We adopt a theoretical approach of culture that highlights the influence of several cultural systems on the ways of understanding the world and that allows conceiving science as one of such systems. Considering science in this way contributes to understanding the differences between the scientific ways of comprehending the world and the ways designed by other spheres. Culture is understood here as a set of overlying structures, each consisting of schemes and resources. From this perspective, scientific learning would be a kind of immersion in a new culture, but also a process that is subject to the influence of other cultural structures in which students are immerse and that bring other approaches and ways of understanding the world. This influence can be observed even in the comprehension of ontological aspects of scientific knowledge, particularly in understanding the reality of unobservable scientific entities. Our results enable more than only one interpretation about the criteria used by students to justify the reality of scientific entities, including that these criteria seem to be influenced by cultural structures whose origin is the everyday life. 

References

Bachelard, G. (1977). O Racionalismo aplicado. Tradução de N. Caixeiro. Rio de Janeiro: Zahar.

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Tradução de L. A. Reto e A.. São Paulo: Edições 70.

Carvalho, A. M. P. (2007). Habilidades de professores para promover a enculturação científica. Contexto & Educação, 22(77), 25-49. Recuperado de

https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1084/839

Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., & Scott, P. (1999). Construindo conhecimento científico na sala de aula. Química Nova na Escola, 9, 31-40. Recuperado de http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc09/aluno.pdf

Dutra, L. H. A. (1998). Introdução à Teoria da Ciência. Florianópolis: Editora da UFSC.

Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures: Selected Essays.New York: Basic.

Giddens, A. (2009). A constituição da sociedade. (3a ed.) Cabral. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

IBGE. (2012). Censo demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE. Recuperado de

http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia.pdf

Kincheloe, J. L., & Barry, K. S. (2007). Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Tradução de R. C. Costa. Porto Alegre: Artmed.

Kuhn, T. (2005). Posfácio - 1969. In: Kuhn, T. A estrutura das revoluções científicas. (9a ed.) São Paulo: Perspectiva.

Lage, M.C. (2011). Os softwares tipo CAQDAS e a sua contribuição para a pesquisa qualitativa em educação. ETD: Educação Temática Digital, 12(2), 42-58. Recuperado de http://basessibi.c3sl.ufpr.br/brapci/_repositorio/2011/06/pdf_b8a40a2dcc_0017347.pdf

Macedo, B.& Katzkowicz, R. (2003). Educação científica: sim, mas qual e como? In Sasson, A. et al. (Orgs.). Cultura científica: um direito de todos. Brasília: UNESCO, p. 67-86.

Marineli, F. (2016). A realidade das entidades científicas e a formação de professores de física: uma análise sociocultural. (Tese de Doutorado em Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo). Recuperado de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29042016- 132736/pt-br.php

Marineli, F., & Pietrocola, M. (2010). Um estudo exploratório sobre critérios de atribuição de realidade utilizados por estudantes de física: construindo categorias de análise. In: XII Encontro de Pesquisa em Ensino de Física (EPEF). Águas de Lindóia, SP, Brasil. Recuperado de http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/xii/sys/resumos/T0183-1.pdf

Martins, I.,& Ogborn, J., & Kress, G. (1999). Explicando uma explicação. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 1(1), 29-46. Recuperado de

http://www.portal.fae.ufmg.br/seer/index.php/ensaio/article/view/8/28

Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Educação, Porto Alegre, 22(37), 7-32. Recuperado de http://cliente.argo.com.br/~mgos/analise_de_conteudo_moraes.html

Pietrocola, M. (2014). Bachelard e a Filosofia do Não. In: Magalhães Jr., C. A. O., Lorencini Jr., A., Corazza, M. J. (Orgs.) Ensino de Ciências: múltiplas perspectivas, diferentes olhares. (79-98). Curitiba: CRV.

Ramsey, J. (1993). The science education reform movement: implications for social responsibility. Science Education, 77(2), 235-258. doi: 10.1002/sce.3730770210

Sahlins, M. (1985). Islands of history. Chicago: The University of Chicago Press.

Santos, W. L. P. (2007). Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, 12(36), 474-492. doi:10.1590/S1413-24782007000300007

Schutz, A. (1962). On Multiple Realities. In Collected Papers, Vol. I: The Problem of Social Reality. (207-259). The Hague: Martinus Nijhoff.

Sewell, W. H. Jr. (2005). Logics of history: social theory and social transformation. Chicago: The University of Chicago Press.

Silva, M.R. (1998). Realismo e anti-realismo na ciência: aspectos introdutórios de uma discussão sobre a natureza das teorias. Ciência & Educação, 5(1), 7-13. doi: 10.1590/S1516-73131998000100002

Tiercelin, C. (1999). Verbete “Realisme”. In Lecourt, D. (Org). Dictionnaire d’histoire et philosophie des sciences. Paris: Puf.

Tobin, K., & Ritchie, S. M. (2012). Multi-Method, Multi-Theoretical, Multi-Level Research in the Learning Sciences. The Asia-Pacific Education Researcher, 21(1), 117-129.

Whitaker, D.C.A., & Bezzon, L.C. (2006). A Cultura e o Ecossistema: reflexões a partir de um diálogo. Campinas: Ed. Alínea.

Published

2016-12-18

How to Cite

Marineli, F., & Pietrocola, M. (2016). Cultural structures, schemas and resources: how pre-service physics teachers conceive and justify the ontological status of entities in different contexts. Investigations in Science Education, 21(3), 109–126. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n3p109

Most read articles by the same author(s)