Students actions and relationship to knowledge in Mathematics, Physics and Chemistry
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p86Keywords:
Learning, Relationship to knowledge, Student Matrix, Student actionAbstract
This article presents a proposal for the analysis of student actions and didactic-pedagogical relationships established in Mathematics, Physics and Chemistry classes in a course of High School and Integrated Technician of the Federal Institute of Paraná, Brazil. The research has as theoretical support the concepts of relationship to knowledge (Charlot, 2000), activity and action (Leontiev, 2014) and a theoretical-methodological instrument developed by the Arruda, Benicio e Passos (2017), called Student Matrix. The research question was: how the student actions are related to knowledge, teaching and learning in Mathematics, Physics and Chemistry classes? The methodological procedures were based on Discursive Textual Analysis. The documents investigated (field notes and the transcriptions of the audio and video recordings) were collected during observation of the classes. The analyzes pointed that for the student relation to the teacher and his/her teaching: in the epistemic dimension there was a predominance of actions concerning the organization; in the personal dimension the organization was also highlighted besides the actions of interaction of learning with the teacher; in the social dimension, actions of a dispersive nature stood out. When we focus on the student relationship with his own learning we have: for the epistemic and personal dimensions the actions related to the interaction with the teacher were more frequent; in the social dimension the social interactions that dispersed the students of the class activities were maintained. No actions were found to indicate how students evaluated the teacher’s relationship with professional and/or school knowledge.References
Alencar, J. A. (1961). Vocabulário latino: filosofia e poesia da linguagem (2a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Borsoi.
Andrade, E. C., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Descrição da ação docente de professores de Matemática por meio da observação direta da sala de aula. Educação Matemática Pesquisa, 20(2), 349-368. Recuperado de https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/32979/pdf
Arruda, S. M., Benicio, M. A., & Passos, M. M. (2017). Um instrumento para a análise das percepções/ação de estudante em sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, 10(2), 325-345. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v10n2.4457
Arruda, S. M., Lima, J. P. C., & Passos, M. M. (2011). Um novo instrumento para a análise da ação do professor em sala de aula. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 11(2), 139-160. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4200
Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2015). A relação com o saber na sala de aula. In Anais do IX Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. (1-14). Aracaju, SE. Recuperado de http://educonse.com.br/ixcoloquio/arruda_passos2.pdf
Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2017). Instrumentos para a análise da relação como Saber em sala de aula. Revista de Produtos Educacionais e Pesquisa em Ensino, 1(2), 95-115. Recuperado de http://seer.uenp.edu.br/index.php/reppe/article/view/1213/811
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Porto, Portugal: Edições 70.
Benicio, M. A. (2018). Um olhar sobre as ações discentes em sala de aula em um IFPR. (Tese de Doutorado) Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, PR. Recuperado de http://www.uel.br/pos/mecem/arquivos_pdf/162018TESEMARI.pdf
Benicio, M. A., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2019). A Study of Student Actions in the Classroom of a Campus of a Federal Institute of Paraná. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 623-647. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u595621
Benicio, M. A., Arruda, S. de M., & Passos, M. M. (2020). Um estudo quantitativo das conexões entre a ação docente e a ação discente em aulas de Matemática, Física e Química em um Instituto Federal do Paraná. Revista Contexto e Educação, 35(112), 456-477. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.456-477
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa, Portugal: Porto.
Broietti, F. C. D., Lopes, A. S., & Arruda, S. M. (2019). Evasão e permanência em uma licenciatura em Química: um estudo à luz da Matriz do Estudante. Interfaces da Educação, 10(29), 468-496. https://doi.org/10.26514/inter.v10i29.3801
Carvalho, D. F., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Um estudo da mudança das ações docentes de um supervisor do PIBID-Matemática. Zetetiké, 26(2), 318-336. https://doi.org/10.20396/zet.v26i2.8649577
Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo, SP: Cortez.
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre, RS: Artmed.
Charlot, B. (2005). Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questão para a educação hoje. Porto Alegre, RS: Artmed.
Dias, M. P., Arruda, S. M., Oliveira, A. C., & Passos, M. M. (2017). Relações com o ensinar e as categorias de ação do professor de Matemática. Caminhos da Educação Matemática em Revista, 7(2), 66-75. Recuperado de https://aplicacoes.ifs.edu.br/periodicos/index.php/caminhos_da_educacao_matematica/article/view/144
Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J. F., Malo, A., & Simard, D. (2006) Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí, RS: Unijuí.
Illeris, K. (2013) Uma compreensão abrangente da aprendizagem humana. In: Illeris, K. (Org.). Teorias contemporâneas da aprendizagem (pp. 15-30). Porto Alegre, RS: Penso.
Leontiev, A. N. (2014). Atividade e consciência. Tradução de Marcelo José de Souza e Silva. Revista Dialectus, 2(4), 184-210. https://doi.org/10.30611/2014n4id5175
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa, Portugal: Horizonte Universitário.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise textual discursiva (2a ed.) Ijuí, RS: Unijuí.
Schön, D. (1983) The reflective practitioner: how professionals think in action. New York, United States of America: Basic Books.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação professional. Petrópolis, RJ: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.