The socialization of teachers’ knowledge’s: communication and professional training in context of PIBID/Physics

Authors

  • Thomas Barbosa Fejolo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) – Campus Nilo Peçanha R. José Breves, 550, Centro, 27197-000- Pinheiral, RJ - Brasil http://orcid.org/0000-0001-9153-7994
  • Marinez Meneghello Passos Universidade Estadual de Londrina Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática Rod. Celso Garcia Cid, km 379 / PR 445, Sala 15, Perobal, 86051-990 - Londrina, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0001-8856-5521
  • Sergio de Mello Arruda Universidade Estadual de Londrina Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática Rod. Celso Garcia Cid, km 379 / PR 445, Sala 15, Perobal, 86051-990 - Londrina, PR - Brasil http://orcid.org/0000-0002-4149-2182

DOI:

https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p103

Keywords:

Saberes Docentes, PIBID, Física, Gestão da Classe, Gestão do Conteúdo

Abstract

The research whose results we present in this article focused on the communication between an experienced teacher and two undergraduate students in the context of the Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching (PIBID). The students were degree in physics in a public University of Paraná and the experienced teacher taught discipline in State Schools. For organization and interpretation of information from the methodological procedures of content analysis were used. Given the interaction of this team sought research: the types of knowledge that the teacher announced to undergraduate students during the supervision activity. For this we use twenty-three categories established a priori, from the theory of Gauthier et al. (1998). These categories make up a reservoir of knowledge that each teacher mobilizes in their actions: knowledge management and content management class. As search results evidenced the experiential knowledge shared by the supervisor during his action, especially the more types present in your communication: the learning content planning; of Learning Activities Planning; Planning of the educational environment and Explicit Teaching.

Author Biography

Thomas Barbosa Fejolo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ) – Campus Nilo Peçanha R. José Breves, 550, Centro, 27197-000- Pinheiral, RJ - Brasil

Doutorado em curso pelo programa de pós-graduação em Ciência,Tecnologia e Educação pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Licenciado em Física pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), campus Nilo Peçanha. Linhas de pesquisa atuais: Ensino e Aprendizagem em Física; Formação de Professores; Educação Científica Informal; Ciência Tecnologia e Sociedade (CTS); Filosofia da Ciência; Representações Sociais.

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Published

2017-04-23

How to Cite

Fejolo, T. B., Passos, M. M., & Arruda, S. de M. (2017). The socialization of teachers’ knowledge’s: communication and professional training in context of PIBID/Physics. Investigations in Science Education, 22(1), 103–126. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p103

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