The socialization of teachers’ knowledge’s: communication and professional training in context of PIBID/Physics
DOI:
https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p103Keywords:
Saberes Docentes, PIBID, Física, Gestão da Classe, Gestão do ConteúdoAbstract
The research whose results we present in this article focused on the communication between an experienced teacher and two undergraduate students in the context of the Institutional Scholarship Program Introduction to Teaching (PIBID). The students were degree in physics in a public University of Paraná and the experienced teacher taught discipline in State Schools. For organization and interpretation of information from the methodological procedures of content analysis were used. Given the interaction of this team sought research: the types of knowledge that the teacher announced to undergraduate students during the supervision activity. For this we use twenty-three categories established a priori, from the theory of Gauthier et al. (1998). These categories make up a reservoir of knowledge that each teacher mobilizes in their actions: knowledge management and content management class. As search results evidenced the experiential knowledge shared by the supervisor during his action, especially the more types present in your communication: the learning content planning; of Learning Activities Planning; Planning of the educational environment and Explicit Teaching.References
Arruda, S. M., Passos, M. M., & Fregolente, A. (2012). Focos da aprendizagem docente. Alexandria, 5(3), 25-48.
Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições70.
Borges, C. M. F. (2004). O professor da educação básica e seus saberes profissionais. Araraquara: JM Editora.
Brasil. Ministério da Educação. (2013). Regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília: Capes. Recuperado de http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf
Carvalho, M. A. D., Arruda, S, de M. (2012). Análise da atuação de professores supervisores inseridos no contexto do PIBID. In Anais III Simpósio Nacional de Ensino de Ciências e Tecnologia. Ponta Grossa, Paraná, Brasil. Recuperado de http://www.sinect.com.br/anais2012/html/formacao%20prof.html
Charlot, B. (2000). Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: ArtMed.
Corrêa, K. R. C., & Batista, L. A. (2013). Pibid em prática: relato de experiências sob o olhar das supervisoras na escola. In Anais IV Simpósio sobre Formação de Professores; Tubarão, Santa Catarina, Brasil. Recuperado de http://linguagem.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/eventos/simfop/2013_07.htm
Fejolo, T. B. (2013) A formação do professor de Física no Contexto do PIBID: Os saberes e as relações (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná. Recuperado de http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000183056
Gauthier, C., Martineau, S., Desbiens, J. F., Malo, A., & Simard, D. (1998). Por uma Teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí.
Hemielewski, D. M. de S., & Canton, V. D. (2014). O PIBID na escola campo: o olhar do supervisor para o processo de formação docente. In Anais VI Fórum Internacional de Pedagogia. Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil. Recuperado de http://editorarealize.com.br/revistas/fiped/anais.php
Houaiss, A. (2007). Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva.
Lima, C. de S., & Oliveira, R. V. B. C. (2016). Perspectivas de promoção de saberes docentes e da articulação teórico-prática no âmbito do PIBID/CAPES. In Anais do III Congresso Nacional de Formação de Professores e do XIII Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. Águas de Lindóia, São Paulo, Brasil. Recuperado de http://unesp.br/anaiscongressoeducadores/EdicaoAtual
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2007). Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí.
Moraes, R. (1999). Análise de conteúdo. Revista Educação, 22 (7), 15-32.
Signorelli, G., & Oliveira, S. M. D. (2013). O papel do supervisor do PIBID na integração Universidade-Escola. Acta Científica, 22(2), 27-40.
Tardif, M., & Gauthier, C. (2001). O professor como “ator racional” que racionalidade, que saber, que julgamento? In Paguay, L., Perrenoud, P., Marguerite, A., & Charlier, É. Formando professores profissionais: Quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed.
Tardif, M. (2000). Saberes Profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, 13, 5-24.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
IENCI is an Open Access journal, which does not have to pay any charges either for the submission or processing of articles. The journal has adopted the definition of the Budapest Open Access Initiative (BOAI), which states that the users have the right to read, write down, copy, distribute, print, conduct searches and make direct links with the complete texts of the published articles.
The author responsible for the submission represents all the authors of the work and when the article is sent to the journal, guarantees that he has the permission of his/her co-authors to do so. In the same way, he/she provides an assurance that the article does not infringe authors´ rights and that there are no signs of plagiarism in the work. The journal is not responsible for any opinions that are expressed.
All the articles are published with a Creative Commons License Attribution Non-commercial 4.0 International. The authors hold the copyright of their works and must be contacted directly if there is any commercial interest in the use of their works.